Ochrana rúk v zimnom počasí.

Čo prinášajú so sebou zimné mesiace vieme veľmi dobre a hlavne to cítime na vlastnej pokožke. Nielen na tvári, ale aj na rukách naša pokožka trpí. Striedanie teplôt z vykúrených miestností a chladným počasím vonku jej vôbec neprospieva. Výsledkom potom býva suchá drsná a akoby stiahnutá pokožka.

rukavice

Samozrejme s počasím nič nespravíme, ale môžeme sa chrániť niekoľkými spôsobmi. Krémami, rukavicami, správnou výživou, pitným režimom.

Čo je dobré vedieť o koži:

Skladá sa z troch základných vrstiev.

  1.  Pokožka – Epidermis – jej hlavnou funkciou je ochrana. Skladá sa zo zrohovatenej vrstvy, ktorá je tvorená z odumretých buniek. Tieto bunky sa stále vymieňajú, kedže sa po celý deň neustále vrchné odlupujú a pod nimi opätovne tvoria. Celý proces od vytvorenia po odlupnutie takejto bunky trvá asi 28 dní. Epidermis chráni vnútorné tkanivo pred poškodením, zachytáva baktérie vylučovaním mazu. Tento maz sa vylučuje z vlasových váčkov a obsahuje cholesterol a rôzne kyseliny. Poskytuje pokožke prirodzenú vlhkosť a vláčnosť. Práve na tejto povrchovej vrstve vidíme fyzické starnutie. Je hrubá približne jeden milimeter, povedzme ako hrubší list kancelárskeho papiera. Najhrubšia pokožka sa nachádza na dlaniach a chodidlách.
  2. Koža – Dermis – sa nachádza pod vrstvou epidermis. Je pretkaná cievnymi a nervovými zakončeniami a kolagénným aj elastinovým väzivom. Toto väzivo je zodpovedné za pevnosť a pružnosť kože.
  3. Podkožná vrstva je tvorená tukovými bunkami. Slúži ako zásobáreň tukov a ako tepelný izolátor.

Vyživujte a hydratujte však kožu aj zvnútra: Kolagén je teda veľmi dôležitý na to, aby sme okrem iného zachovali našu pokožku v čo najlepšom stave. A mladistvom. Čas je však jeho úhlavným nepriateľom. S pribúdajúcim vekom prirodzená produkcia kolagénu klesá a preto sa snažme podporiť jeho tvorbu stravou. V zime na to myslime dvojnásobne.

Čo podporuje tvorbu kolagénu?

  • Vitamín C – v dnešnej dobe nie je problém mať prísun tohto vitamínu z čerstvého ovocia a zeleniny. Brokolicu, papriku, kyslú kapustu dostaneme aj v zimných mesiacoch. A jahody, černice tiež.
  • Prolín a lyzín – tieto aminokyseliny sa nachádzajú v napríklad arašidoch, chudom mäse, fazuli, vaječnom bielku, syroch, sóji.
  • Antioxidanty – nachádzajú sa v citrusovom ovocí, zelenine, zelenom a čiernom čaji, strukovinách
  • Anthokyanidiny – nachádzajú sa v černiciach, čučoriedkach, malinách.

Web

Suchá koža na rukách, môže byť aj znakom nedostatku tekutín – vypite aspoň jeden a pol litra tekutín denne a zvlhčíte tým svoju pokožku aj zvnútra.

pitie

Chráňte zvonku: Aj keď nie sú vonku mínusové mrazy, aj tak si chráňte ruky rukavicami. Dobré je začať nosiť rukavice už v jesenných sychravých dňoch. A o to viac v mrazivom počasí. Bez teplých rukavíc ani na krok. Mali by byť súčasťou nášho zimného outfitu.

P1610654

Raz za týždeň doprajme rukám výživnú masku. Môže to byť práve zvyšok masky na tvár, ktorú už nemáme kam natrieť.

ruky

Používajte krémy tak často ako sa len dá. Majte ich vždy na očiach, najlepšie na viacerých miestach. Na umývadle pri pumpičke s mydlom sa ešte jedna pumpička s mliekom na ruky vždy zmestí. V práci, v škole, v kabelke, v ruksaku nech máte po ruke tubu s krémom.

Peeling vašim rukám tiež veľmi prospeje. Trochu olivového oleja zmiešajte s hrubšou soľou a jemne si vymasírujte touto hmotou ruky. Uvidíte, aké jemné ich budete mať.

P1640045

Pred spaním nezabudnite na vaše ruky a doprajte im výživného krému a raz za čas zábalu. A to krémom, ktorý si v silnej vrstve nanesiete na ruky, tie si potom zabalte do igelitových rukavíc a na ne si ešte navlečte bavlnené rukavice a nechajte pôsobiť 30 minút.